Relacja z warsztatu.
8 czerwca 2008
Warsztat rozpoczeliśmy zajęciami jogi, w czasie których próbowaliśmy wykonywać asany koncentrując się na stanie naszego umysłu.
KĄPIEL W DŹWIĘKACH GONGU
Świat jest dźwiękiem – w doświadczeniu dźwiękowych wibracji nie ma granic. Działanie tej kąpieli na poziomie ciała i duszy jest u każdego odmienne. Może mieć ono formę odnajdywania siebe czyli indywiduacji. Silne działanie oczyszczające umożliwia syntezę tego, co świadome i tego, co nieświadome w naszym życiu.
Na poziomie fizycznym nakładanie się wielu frekwencji gongu stwarza nadzwyczaj bogate spektrum dźwięków i alikwot, które masują całe ciało i aktywują m.in. przysadkę mózgową. Spowolnienie fal mózgowych prowadzi do głębokiej relaksacji, której sprzyja pozycja leżąca. Po kąpieli w gongu każdy czuje się w swoim ciele jak w domu, jest odświeżony i doenergetyzowany.
Regularne kąpiele w gongu umożliwiają dostęp do głebokich warstw osobowości i przerywają mechanizmy kontrolujące ciało. Korzystający z zabiegów i kąpieli doświadczają pozytywnych efektów m.in. przy wewnętrznych stanach napięcia związnych ze stresem, symptomach psychosomatycznych, nerwicach, problemach z kręgosłupem, depresjach, schorzeniach reumatycznych i przy wypaleniu zawodowym.
TRANS WG FELICITAS GOODMAN
Pragnąc korzystać z metod transowych możemy podróżować do szamanów pierwotnych kultur i poznawać ich wiedzę. W poszukiwaniu głębszego i bardziej spełnionego życia na tej drodze stwierdzamy jednak, że metody szamanów odnoszą się do specyficznych warunków danej kultury w której powstały.
Felicitas Goodman poprzez swoje odkrycie rytualnych pozycji stworzyła ponadkulturową drogę doświadczania stanu transu. Większość figurek i rysunków naskalnych sprzed tysięcy lat jest precyzyjnym przedstawieniem szamańskich, rytualnych pozycji. Są to przekazy transowe w utrwalonej formie. Kiedy jednolity rytm grzechotek lub bębna wprowadza nas w stan transu, przyjęta przez nas pozycja rytualna otwiera nam bramę to określonego zakresu doświaczeń. Na przykład doświadczamy podróży duszy, przężywamy przemiany, uzdrowienie, odnowę, przejścia związane z narodzinami czy śmiercią.
Pozycje rytualne pochodzą z najróżniejszych kultur całego świata. Są one jednocześnie archetypami, których doświadczenie jest nadal dostępne dla każdego człowieka. Umiejętność wchodzenia w stan transu jest zakodowana w naszych genach, jest zdolnością odziedziczoną.
Rytuał transu grzechotkowego wg Felicitas Goodman jest zaskakująco prosty i obejmuje głębie i pełnię doświadczenia, które poprzez przebłyski z podświadomości w coraz większym stopniu łączą nas ze spełnionym istnieniem. Wyrywa nas z codzienności z wszystkimi jej troskami, życzeniami, lękami i wątpliwościami. Po rytuale bardzo często znikają wszystkie zasłony i ściemniacze i odczuwamy w potężny sposób spokój, nienazwaną jedność i źródło naszego istnienia. W tej przestrzeni nasza codzienna rzeczywistość powstaje w nowy sposób, nie kontrolowany przez nasz umysł. Otrzymujemy nowe siły i pojawiają się nowe perspektywy. W ciele zachodzą charakterystyczne, dobrze zdefiniowane zmiany fizjologiczne, które działają uzdrawiająco i są podstawą odmiennego stanu świadomości w transie.
Praca w transie ma dla nas tylko wtedy trwałe znaczenie, kiedy udaje nam się zintegrować zdobyte w niej doświadczenia z życiem codziennym. Przeżycia stają się wtedy nowymi odnośnikami w stresie, zagubieniu, wątpliwościach i kryzysie. Związki pomiędzy praktyką transową, rytuałem i osobistymi i społecznymi wzorcami może być lepiej zrozumiana w grupie, pod okiem prowadzącego.