Akademia Jogi i Terapii Ruchem

  • Akademia
    • Aktualności
    • Cennik
    • Nauczyciele
    • Regulamin zajęć jogi
    • Najczęściej zadawane pytania
    • Rodzaje zajęć
  • O nas
  • Galerie
  • Kontakt
Akademia Jogi i Terapii Ruchem
Jesteś tutaj:
Strona główna
>>
Czytelnia
>>
Pozycja w jodze – Asana

Pozycja w jodze – Asana

Opublikowany 18 października 2009 przez admin
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
  • Tumblr
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Cart

 

Asana
Joga, na pierwszy rzut oka, kojarzy się z pozycjami ciała wymagającymi akrobatycznej sprawności. Natomiast stanowią one jedynie trzeci z ośmiu członów klasycznej jogi (antäiga-yoga). Co ciekawe w najważniejszym traktacie klasycznej jogi – Jogasutrach Patańdżalego [II.46] wymienia się tylko kryteria jakie powinna spełniać asana tzn. powinna być stabilna i wygodna (choć wcale nie musi być taka na początku praktyki). W Jogabhaszji [II.46] – podstawowym komentarzu Jogasutr wymienia się już 11 przykładowych asan m.in. viräsana (pozycja bohaterska) i daëdäsana (pozycja kija). Według autora tekstu asana powinna być stabilna i wygodna a ostatecznie stwierdza, iż najważniejsze jest to, by była wygodna i nie utrudniała praktyki. Poczucie niewygody w pozycji będzie odciągać praktykującego od zamierzonego celu przez co nie osiągnie on ani spokoju umysłu ani stanu kontemplacji. Aby ciało nie drżało w pozycji, powinno towarzyszyć mu rozluźnienie. Metodą na uniknięcie zniecierpliwienia podczas wykonywania asany jest skupienie się na idei ‚nieskończoności'[II.47]. Efektem opanowania asan jest odporność na takie przeciwieństwa jak upał i chłód, głód i pragnienie [II.48]. A celem jest uzyskanie stabilnej pozycji i zdrowego, niepodatnego na warunki zewnętrzne ciała tak, aby praktykujący mógł, bez żadnego niepokoju, pozostać w kontemplacji.

Ponieważ, nie wszyscy są wstanie od razu praktykować jogę tak, jak została ona przedstawiona w traktacie Patańdżalego, mędrzec Swatmarama w swoim dziele Hatha Joga Pradipika przedstawia Hatha Jogę. Ma ona na celu przygotowanie adepta do podjęcia zaawansowanych praktyk jogi. „Hatha jest schronieniem dla doznających wszelkich typów cierpień. Jest postawą dla praktykujących jakikolwiek typ Jogi”[I.10]

Asany zajmują pierwsze miejsce w tym traktacie, gdyż stanowią pierwszy krok w Hatha Jodze. Mówi się tutaj o 84 pozycjach, nauczanych przez Śivę, dających stabilność, zdrowie i energię.

Hatha Joga szczególnie koncentruje się na bardzo szeroko rozumianej pracy z ciałem, nie tylko fizycznym, ale i subtelnym składającym się z energii psychicznej – kundalini. Istnieje cała mistyczna fizjologia opisująca energię kundalini i jej centra psycho-enegetyczne zwane czakrami. Asany i inne techniki służą tutaj otwarciu kanałów energetycznych i pobudzeniu czakr[por.I.28]. Oznacza to, że praktykując asany pracuje się nie tylko na poziomie fizycznym, ale i świadomości oraz podświadomości i jej treści -sanskar lub, jak chce Jung, archetypów . Podczas asan używanie są różne partie mięśni, które z kolei uruchamiają zakodowaną w nich pamięć i uczucia. Zależność pomiędzy staniem świadomości a ciałem można łatwo zaobserwować: ludzie zestresowani i mający dużo obowiązków „na głowie” mają spięte barki; osoby wstydliwe mające wystąpić na forum publicznym czują „kluchę w gardle”; a z kolei koncentracja na miłych przeżyciach powoduje natychmiastowe rozluźnienie ciała. Ponadto asany są pewnymi wzorcowymi postawami kształtującymi świadomość praktykującego. W nazwach i formie odwołują się do pewnych pierwowzorów np.: zwierząt lub postaci, których naturę mają odzwierciedlać.
Asany są narzędziem pracy nie tylko z ciałem, ale służą również przebudowie i transformacji postaw praktykującego tak, aby był w stanie w pełni wykorzystać swój uśpiony potencjał.
W Śiva Sutrach słowo asana pojawia się w nowym choć nie całkiem odmiennym znaczeniu. Asana nie koniecznie musi być pozycją fizyczną może być też mentalna . W tak rozumianej asanie jogin wyraża swoją postawę wobec rzeczywistości, Absolutu.

Äsanastau sukhaa hrade nimajjati.
„Usytuowany w najwyższej boskiej energii, z łatwością zanurza się w oceanie nieśmiertelności”.[III.16] Słowo „usytuowany” oznacza tutaj pełną identyfikację (z Boskością), i właśnie ta identyfikacja jest (mentalną) asaną. ‚Pozycja’ w tym kontekście jest tożsama z naturą, źródłem wszechświata. Ma ona wymiar ostateczny. Jogin, w tym bezwysiłkowym stanie, wolny od wszelkich psychofizycznych ograniczeń, w zgodzie z sobą i wszechświatem, osiąga spełnienie życiowej ścieżki.

Tak, jak wszystko na tym świecie, także asna ma wiele wymiarów – od wygodnej i stabilnej pozycji, poprzez narzędzie psychofizycznej transformacji na samorealizacji skończywszy. Z powyższego opisu wynika jasno, że asane możemy praktykować nie tylko na zajęciach z jogi, ale i w życiu codziennym. Niezależnie od tego czy nas „łamie w plecach”, czy chcemy poczuć się pewniej w życiu albo stajemy wobec pytań egzystencjalnych „usytuowanie się”, w tak szeroko rozumianej asanie, może być dla nas dobym rozwiązaniem. Asana przynosi nie tylko wytchnienie ale i okazje do poznania samego siebie.

tekst:Piotr Marcinów

Bibliografia:
Leon Cyboran, Klasyczna Joga Indyjska, PWN, Warszawa 1986.
Brain Dana Akers, The Hatha Yoga Pradipika, Yoga Vidya, Woodstock NY 2002.
Swami Satyanada Saraswati, Kundalini Tantra, Bihar School of Yoga, Varanasi 1992.
James Mallinson, The Gheranda Sanhita, Yoga Vidya, Woodstock NY 2004.
Jaideva Singh, Śiva Śutra – The Yoga of Supreme Identity, Motilal Banarsidass Publisher, Delhi 1991.
Swami Satyanada Saraswati, Asana Pranayama Mudra Bandha, Bihar School of Yoga, Varanasi 1999.
Carl Gustav Jung, Psychologia kundalini jogi, tłum. Robert Reszke, KR, Warszawa 2004.
Posted in Czytelnia, Joga & Zdrowie asana
Współczesne metody praktyki hatha jogi
Nowe zajęcia

ZAPRASZAMY DO WSPÓLNEJ PRAKTYKI:

  • KUP KARNET

Facebook

Akademia Jogi i Terapii Ruchem

Galeria

160826_100_9226 110231_100_9844 225609_img_6423edit image___014 IMG_20170719_145813783_HDR IMG_1764 img_9689 3-stawy7 obraz-100

Informacje

  • Akademia
  • Polecamy
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin zajęć jogi
  • Najczęściej zadawane pytania
  • Mapa strony
  • Kontakt
Akademia Jogi i Terapii Ruchem © 2017. Wykonanie: Adam Rogulski

Drogi Użytkowniku, przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisów. Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Akceptuję"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.

Stosowanie plików cookies i innych technologii:

Nasze strony wykorzystują pliki cookies (tzw. ciasteczka). Używamy ich m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych.


Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Podstawowe zasady korzystania z naszych serwisów zostały określone w tym regulaminie.


Administratorem tych danych jest Paweł Kamiński, który jest właścicielem firmy pod nazwą Techniczny Serwis Marketing Spider Akademia Jogi, NIP 634-196-99-17, REGON 271005007, 40-887 Katowice, Ułańska 5/212. Możesz skontaktować się z nami za pośrednictwem tej strony.


Twoje prawa

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.


Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Akceptuję Czytaj więcej